Om Hammel Billedskole

Hammel Billedskole er et fritidstilbud for børn og unge fra 8 til 18 år. Vi har holdstart
to gange årligt – forår og efterår.
Desuden har vi workshops, events og udstillinger i årets løb.

Vi har til formål:
– at skabe et fritidstilbud til børn der har lyst til at arbejde med billedkunst

– at skabe ro og give tid til fordybelse og dygtiggørelse

– at skabe fællesskaber på tværs af alder, køn og talent omkring en fælles interesse

– at skabe rammen for at gå på opdagelse i billedkunstens verden

– at skabe tradition omkring billedkunst som en udtryksform

– at skabe opmærksomhed omkring og
arbejde med vores kulturarv

… Og så selvfølgelig at skabe glæde og billeder.

Lidt Historie:

Starten af den kreative skole

Hammel Billedskole blev startet i 1996 af billed-kunstner og lærer Kaj Nielsen. Ideen med at etablere en billedskole for børn i Hammel viste sig at være god. Det betød, at Hammel Billedskole i efteråret 2011 kunne fejre sin 15 års fødselsdag. Billedkulturen har medvind på nationalt plan, hvilket skyldes den bevidsthed, der er blevet om vigtigheden i at give børn mulighed for at opleve og forholde sig til kunst og kultur. I Hammel glæder vi os over at mærke den stigende interesse for at skabe billeder. Hammel Billedskole forsøger med placeringen af undervisningen i kulturhuset InSide i Hammel at være et samlingssted for børn fra skolerne i Hammel og omegn. Mulighederne for at udstille løbende i InSide giver interesse og kommunikation med andre børn og voksne fra Hammel. Hammel Billedskole ser det som vigtigt at være synlig i det offentlige rum.

Herunder billeder fra fødselsdagen i 2016

Billeder fra da billedskolen blev 25 år.

Hammel Billedskole deltager ofte i forskellige aktiviteter i byen. Det er blevet til mange udstillinger i brillebutikkken Nyt Syn, workshops i forbindelse med jul, Halloween i Tvis Køkken, Hammel Hestemarked og meget andet.